معرفی کتابخانه بیمارستان آموزشی درمانی نهم دی

آخرین بروزرسانی: ۱۳۹۸/۰۴/۱۲ ۰۹:۱۵| تعداد بازدید: 304

 

تاریخچه

افتتاح کتابخانه مرکز آموزشی درمانی نهم دی در سال 1390 با هدف جوابگویی به نیاز پزشکان و پرستاران و دانشجویان حاضر در مرکز و در فضایی محدود  بود. در این راستا  همگام با پیشرفت و توسعه بخش های تخصصی و تلاش دلسوزانه مسئولین این مرکز وسعت پیدا کرد. کتابخانه از سال 1396 به همت معاونت محترم  آموزشی پژوهشی دانشگاه، ریاست و معاون آموزشی محترم مرکز، مسئول EDO و سوپروایزر آموزشی وقت در تمام ایام هفته آماده خدمت رسانی بوده و تاکنون سعی بر آن داشته تا نیازهای آموزشی و پژوهشی جامعه پزشکان، پرستاران و دانشجویان محترم مراجعه کننده را برآورده سازد.

کتابخانه مرکز آموزشی درمانی نهم دی به عنوان یک مرکز اطلاع‌ رسانی فعال و پویا  با فراهم‌آوری امکانات مناسب در راستای پیشبرد اهداف و  برنامه‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه می‌باشد که با بهره گیری از حمایت های معاونت آموزشی پژوهشی  و کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه به ارائه خدمات کتابخانه‌ای و اطلاع‌رسانی می‌پردازد. وظیفه این مرکز شناخت نیازهای اطلاعاتی جامعه استفاده کننده، انتخاب، گردآوری، سازماندهی منابع اطلاعاتی روز آمد مناسب و همچنین اشاعه اطلاعات تخصصی و آگاه سازی کاربران از منابع مرتبط و جدید در کتابخانه است.

 

سیاست  کلی کتابخانه:

در حال حاضر، کتابخانه زیر نظر معاونت آموزشی مرکز در راستای سیاست‌های دانشگاه در جهت تامین منابع علمی فارسی و لاتین با توجه به سیاست مجموعه سازی،  موضوعات زیر را در مجموعه خود پوشش می دهد: کلیات پزشکی، پرستاری بیماریهای داخلی، بیماریهای عفونی، قلب و عروق، ریه، غدد، روماتولوژی، گوارش، ENT، ارولوژی، نفرولوژی، ارتوپدی، پوست، نورولوژی، چشم، مراقبتهای ویژه(CCU,ICU,PICU)، اطفال، همچنین کتب رادیولوژی، طب اورژانس، بیهوشی، روانپزشکی ،علوم آزمایشگاهی، مامایی و…  به صورت قفسه باز اداره می شود .

 

جامعه  استفاده کنندگان:

مرکز آموزشی درمانی نهم دی به عنوان یکی  از واحد های تابعه دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه است. در این بیمارستان حدود 36 نفر  عضو هیات علمی و حدود 360 دانشجوی پرستاری، مامایی، هوشبری، اتاق عمل، فوریت های پزشکی، علوم آزمایشگاهی و رادیولوژی و تقریبا 280 پرستار و 30 ماما در حال فعالیت می­باشد . این کتابخانه  نیازها و خواسته­های جامعه استفاده کنندگان خود را متناسب با سطوح آموزشی و نیازهای پژوهشی آنها برآورده ساخته و می کوشد تا به نحوی شایسته زمینه لازم را برای رشد علمی و بهبود مهارتهای تخصصی کاربران فراهم آورد . با این وجود رسالت مجموعه‌سازی کتابخانه بر مبنای تاکید بر تامین نیازهای بالفعل استفاده کنندگان خواهد بود.

جامعه  استفاده کنندگان از این مجموعه  عموما اعضای هیات علمی، دانشجویان پرستاری، مامایی، هوشبری، اتاق عمل، فوریت های پزشکی، علوم آزمایشگاهی و رادیولوژی، پرسنل پرستاری، مامایی، اتاق عمل، هوشبری و پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه و گاها کاربران ودانشجویان سایر  دانشگاههای علوم پزشکی می‌باشند.

 

برنامه استراتژیک:

  • صرفه جویی در وقت کاربران کتابخانه به عنوان یک ارزش و معیار پیشرفت در خدمات کتابخانه
  •   برخورداری  از مهارت، تخصص و خلاقیت کارکنان کتابخانه در استفاده از فناوری اطلاعات و ارائه خدمات
  • بهره گیری از فناوری ها و شیوه های کارآمد در ارائه خدمات
  • اهمیت سهولت و دستیابی به منابع کتابخانه درکوتاهترین زمان و  کمترین هزینه برای کاربران
  • فراهم آوری و ارائه خدمات کتابخانه ای به شکل عادلانه، کارآمد و همچنین تامین نیازهای کاربران در جهت رشد علمی، آموزشی و پژوهشی
  • اثر بخش بودن فعالیت های کتابخانه در حوزه‌های علمی، آموزشی وپژوهشی
  • ارتقاء سیستم ها به طور مداوم هم گام با پیشرفت های تکنولوژی و فن آوری های نوین

 

ماموریت و رسالت:

این کتابخانه وظیفه دارد نسبت به شناسایی و تأمین نیازهای اساتید، دانشجویان و سایر کاربران تحت پوشش خود و ارتقاء سطح آموزشی و پژوهشی دانشگاه، تلاش نموده و از طریق توسعه و استاندارد سازی خدمات و امکانات خود، بستر و محیط مناسب را برای کاربران فراهم آورد. لذا کتابخانه  این مرکز مصمم است  با تعالی امکانات و خدمات خود و ایجاد محیطی مناسب، ضمن توسعه خدمات به کاربران و سایر ذینفعان و جلب رضایت آنان ، روند بهبود مستمر خدمات و امکانات کتابخانه را تحقق بخشیده و به عنوان غنی ترین و فعال ترین کتابخانه در زمینه پزشکی و سایر موضوعات وابسته مطرح گردد و نسبت به تأمین منابع و اطلاعات مورد نیاز مراجعین به طور مؤثر و سازنده اقدام نماید.

ماموریت  و هدف کتابخانه مرکز آموزشی درمانی نهم دی اشاعه اطلاعات زیست پزشکی و بالینی برای اهل حرفه پزشکی مانند پزشکان، پرستاران… است. همچنین فراهم ساختن اطلاعاتی که متخصصان علوم پزشکی در طبابت بالینی هر روزه به آن نیاز دارند. تأکید این کتابخانه بر تهیه منابعی است که در معالجه و مراقبت بالینی بیماران بکار می‌آیند.

 

شرح وظایف:

کتابخانه از نظر ساختار تشکیلاتی به بخش ۱- خدمات عمومی و ۲- خدمات فنی تقسیم می شود که هر یک از این بخشها دارای شرح وظایفی هستند:

۱-         خدمات عمومی: که در این بخش کتابدار با مراجعان به کتابخانه سر و کار دارد و وظیفه کتابدار در این بخش: الف-: امانت : که شامل تحویل انواع منابع اطلاعاتی اعم از کتب فارسی و لاتین و نشریات و همچنین CD و DVD آموزشی و  و دریافت آن پس از اتمام مدت امانت ب- خدمات مرجع و اطلاع رسانی : که شامل پاسخگویی و یاری دادن به مراجعه کننده در بازیابی منابع و استفاده از اطلاعات موجود در آنها، راهنمایی پژوهشگران در انتخاب شیوه مناسب جستجو در راستای هدف های پژوهشی و همچنین ارائه خدمات ارجاعی می باشد.

۲-         خدمات فنی :که در این بخش وظیفه کتابدار تهیه و سفارش انواع منابع اطلاعاتی موردنیاز است و همچنین فهرست نویسی و آماده سازی کتب و نشریات با بهره گیری از اینترنت و پایگاههای اطلاعاتی کتابخانه پزشکی آمریکا (NLM)در این بخش انجام میگرد و اطلاعات توسط نرم افزار کامپیوتری سازماندهی و از طریق فیلدهای پدید آورنده، عنوان، ناشر و سال نشر قابل بازیابی است.

 

فعالیت ها:

  • گردآوری ، نگهداری ، سازماندهی و در دسترس قرار دادن کلیه منابع اطلاعاتی اعم از چاپی و الکترونیکی برای استفاده در امور آموزشی و مراجعان کتابخانه
  • آموزش کاربران شامل : اعضای هیئت علمی، دانشجویان و…. جهت جستجو در پایگاهها و بانکهای اطلاعاتی پزشکی
  • نظر خواهی مستقیم از اساتید و دانشجویان در مورد انتخاب سالیانه کتب و مجلات اعم از منابع چاپی و الکترونیکی
  • ارائه خدمات به کاربران ئر تمام ایام هفته
  • ارائه منابع علمی پژوهشی مناسب در کلیه زمینه های پزشکی و پرستاری
  • دسترسی به کتابخانه دیجیتالی و منابع اطلاعاتی پزشکی در قالب نرم افزار
  • سرویس دهی و راهنمایی و پاسخگویی به پرسش های تخصصی و راهنمایی مراجعان جهت استفاده صحیح از منابع
  • جستجوی منابع اطلاعاتی(چاپی و الکترونیکی) و سرویس دهی به کاربران
  • همکاری بین کتابخانه ای

ارائه خدمات تحویل مدرک از طریق پست الکترونیک، پرینت و ارائه فایل الکترونیکی

 

تجهیزات و امکانات:

3 دستگاه رایانه متصل به اینترنت، 1 سالن مطالعه (با ظرفیت  20 نفر)